Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Juni i Jämtland

Det är första veckan av månaden juni och syrenerna blommar för fullt i det östgötska landskapet. Cirka 20 grader varmt rapporterar meteorologen genom bilradion att det är där hemma. Jag och min fru Birgitta hör detta i bilen på väg till Arådalens fjällstation i den jämtländska fjällvärlden. Vi har nyss passerat den för sin rökta fisk berömda byn Börtnan. Vi stannade vid fiskaffären och inhandlade en bäcköring till den tänkta kvällsmåltiden. Börtnan är ett i väderlekssammanhang känt s.k. köldhål och senare i veckan kommer temperaturen att sjunka till minus fem grader nattetid här uppe.

Vår ciceron är violinisten Birgitta Iwald, som vänligen bjudit in oss till en veckas vistelse på sin ägandes släktgård i Rörön, nära Svenstavik. Från ”vår” lilla stuga på gården har vi bland annat utsikt bort mot de fjäll som vi nu nalkas på färden upp mot Arådalen beläget utmed Oviksfjällens sydsluttning. Arådalens turiststation uppfördes 1909 och redan 1895 fanns det en turiststuga uppförd vid Arådalen. Invid fjällstationen finns också ett s.k. lappkapell och en skolkåta.

Blåsten och kylan är påtaglig uppe vid Arådalen men turen är med oss, personal finns på plats vid stationen för att förbereda turistsäsongen. Vi är varmt klädda, men vi blir ändå inbjudna att äta vår matsäck inne i stationsbyggnaden. Därefter blir det fågelskådning i den lilla fjällsjön nedanför stationen, där bl.a. tre svarthakedoppingar noteras liksom ett par viggar, fiskmåsar och en vråk som kretsar över fjällryggarna i fjärran. Trots blåsten och kylan stålsätter jag mig och ritar upp en utsikt över ”svarthakarnas” revir, som sedan blir en akvarell ”hemma” i stugan.

Bäcköringen från Börtnan smakar gott på kvällen när vi tillsamman med Birgitta Iwald analyserar vår lyckade fjälltur som också innefattade fäbodar med renar och en utmärkt närstudie av en tjäderhöna.

Det jämtländska landskapet inspirerar och det kommer att visa sig bli en ytterst intensiv vecka här uppe. Nere vid Rörösjön har jag fastnat för några gamla båtar som jag sitter och tecknar den andra dagen här vid Rörön. Flera storspovar flög över sjön i går och hörs sporadiskt även den här andra dagen. Honorna drar förmodligen söderut innan midsommar, tänker jag då jag hör spovarnas vackra flöjttoner kring sjön.

Sena kvällar är ljusa i Norrland. Birgitta Iwald kör oss i skymningen upp i sin skog med storslagna utsikter och förhoppning om älgmöten. Vi klättrar upp på en brant skogsbeklädd höjd. Därifrån är utsikten magnifik över myrmarker och sjöar. Morkullor ”krispar” runt omkring oss på höjden, flygande i åldriga cirklar av invanda rutter. Tre morkulledrag utskiljer vi.

Frampå kvällen befinner vi oss på en sträcka benämnd Losjövägen då de första älgarna dyker upp inne i myrmarken. Senare under skymningen får min fru korn på en morkulla som uppehåller sig på marken vid en stig från vägen. Morkullan försvinner sakta bort mot skogsdunklet men ställer sig plötsligt blick stilla. Så står morkullan nu staty under kanske fem minuter eller mera. Jag skissar koncentrerat i blocket under tystnad. Morgonen därpå målar jag motivet i den provisoriska stugateljén. Endast den omgivning jag hann notera på skissen får vara med på akvarellen. Morkullan är nog den finaste av alla upplevelser under vår vistelse i Storsjöbygdens skogar och fjäll.

Vi blir en kväll bjudna av grannen, Birgitta Iwalds släkting, Jan-Erik som bor ett stenkast bort, att följa med upp i skogen till Flakmyren där hans jaktstuga är belägen. Har vi tur blir det kanske orrspel ute på myren. Efter någon timme med fika i stugan är det dags att spana av omgivningen. Jag sätter mig vid myrkanten för att teckna av miljön. Under tiden som jag ägnar mig åt teckningen demonstrerar Jan-Erik sina fågelholkar. Plötsligt ser vi en orre landa ute på myren. Efter någon minut kommer en orre till flygande. Orren far förbi med en hiskelig fart alldeles intill oss. Något spel i egentlig mening uppstår inte, men vi är liksom Jan-Eriks treåriga jakthund mycket glada åt vår utflykt, som på hemvägen kröns med ytterligare ett älgmöte. En stor tjur med nästan svart huvud och nyanlagda basthorn står ute på ett närbeläget hygge.

Nästa kväll åker vi till Hoverberget med utsikt över Storsjöns stora vattenyta, många öar och det förmodade Storsjöodjuret, vilket ivrigt påpekas i de historiker som finns uppsatta på höjden, intill caféet (ca 548 m över havet). Senare på hemvägen får vi se en jorduggla jaga vid byn Eltnäset, motivmässigt en imponerande syn. Ugglan far hit och dit i den sena timmen, ibland med Storsjön i bakgrunden. Dagen därpå återvänder jag och tecknar av landskapet där jag fogar gårdagens skiss till en akvarell av den sekvens som innehöll gamla skjul och en skymt av Storsjön.

Sista dagen av vår vistelse besöker Birgitta och jag min kollega Göran Boström i Offerdal, tolv mil bort från Rörön. Det är också en upplevelse att besöka en yrkesbroder som under en stor del av sitt liv ägnat sig, liksom jag själv gjort, åt att på heltid både måla och skriva om naturen, fåglarna och djuren.

Senare på kvällen besöker vi ytterligare en släkting till Birgitta Iwald nämligen Öjvind, som under tiden för vårt besök hunnit färdigställa ett nytt lusthus på Nygårdens gårdsplan, med utsikt bort mot Klövsjö- och Oviksfjällen bland annat. Den 19 juni ska lusthuset invigas med en fest för släkten på Rörön. Samma dag som vår kronprinsessa Victoria gifter sig med sin Daniel i huvudstaden.

Själva är vi då tillbaka hemma igen för att så småningom traditionellt fira midsommar, förhoppningsvis med sol och molnfri himmel över det blommande östgötska landskapet.